معاونت بهداشتی
سلامت روان در بحران ویژه ارائه دهندگان خدمات درمانی
سلامت روان در بحران، ویژه ارائه دهندگان خدمات درمانی
کار کردن
در شرایط بحران
برای گروهی همزمان
چالش برانگیز و رضایت بخش
است. مسائل زیادی
در زمان بحران
برای اکثر ارائه دهندگان
خدمت تنش
زا
است از جمله:
خطر ابتلا به
بیماری، نگرانی از
آسیب اطرافیان، بارکاری
سنگین، مشاهده
رنج
و درد بیماران
و خانوادههایشان، جدایی
از خانواده، تصمیمگیریهای
دشوار در شرایط
مرگ و زندگی،
و در دسترس نبودن منابع
و امکانات. با
توجه به این
شرایط، پیشگیری و
مدیریت استرس برای
ارائه دهندگان خدمات درمانی
ضروری است.
برای سلامت روان و سازگاری بهتر در بحران به این موارد دقت کنید:
- نشانه های استرس را در خود بشناسید. هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان میدهیم.
آگاهی به
نشانه های جسمی و ذهنی اضطراب اولین قدم در مدیریت آن است. برای مثال تحریک
پذیری،
عصبانیت و از کوره
در رفتن،
بیخوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، و حالت تهوع و سایر
مشکلات
گوارشی از علایم اضطراب است.
- در
شرایط بحرانی افراد واکنش
های متفاوتی
دارند مانند اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمی و دوگانگی، یا
احساس کرختی،
به
خاطر داشته باشید در بحرانها معمولا اتفاق
ها غیرطبیعی
هستنداما اکثرا واکنشهای افراد طبیعی است.
- به
خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن، یا غیرطبیعی بودن نزنید. کاری که شما انجام می دهید شجاعانه، ایثارگرانه و
بسیار ارزشمند
است.
- در
محل کار، از روشهای ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش و استرس استفاده کنید: حرکات کششی و نرمش، چند دقیقه
قدم زدن
در
فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرام
بخش، یا
نیایش کردن می
تواند به کاهش
تنش شما کمک کند. سعی کنید لحظاتی هر چند کوتاه ذهن
تان را
از
کار و یا نگرانی ها دور کنید.
- وقتی کار نمی
کنید و
در
خانه هستید، تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنید. نقش خود را به عنوان
عضوی از
خانواده ایفا کنید، به سرگرمی
ها و
علایق خود بپردازید، ورزش کنید، و کارهایی را که برای شما آرامش
بخش است
در
برنامه بگذارید.
- فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنید: افرادی که با آنها کار می کنید را بشناسید. از آنها در مورد نگرانی
هایشان
سؤال کنید و اگر راحت بودید در مورد نگرانی
های خود
نیز به آنها بگویید. صحبت
های خود
را
به
موضوع بحران و کار محدود نکنید و در مورد موضوع
های دیگر
نیز صحبت کنید. از یکدیگر حمایت کنید و حال هم را بپرسید.
- افراد معمولا هنگام استرس زیاد با خطاهای کوچک دیگران برخوردهای بیش از اندازه می
کنند، به
یکدیگر بازخورد مثبت
بدهید و
تلاش و جدیت افراد را تشویق کنید.
- ضمن
اینکه لازم است در جریان اطلاعات و اخبار روز باشید، مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازی
را محدود
کنید. چک کردن مکرر شبکه
های مجازی
میتواند استرس شما را بیشتر کرده و زمان استراحت شما را که برای
بازیابی
توان و انرژی نیاز دارید محدود کند.
- مراقب
باشید که در شرایط بحرانی هم، اصول برخورد حرفهای را در برخورد با بیماران و مسائل آنها حفظ کنید. بخشی از
فرآیند
بهبود بیماران مربوط به مشاهدهی حالت کاملا حرف
های کادر
درمان است.
- در
بحرانها موارد زیادی پیش میآید که خارج از کنترل ماست. سعی کنید فقط بر مواردی
که در
کنترل شماست تمرکز
کنید و
بیش از حد به بخشهایی از بحران که کنترلی بر آن ندارید فکر نکنید.
- دغدغه ها
و
نگرانی های خانوادگی را مدیریت کنید. با نزدیکان خود در مورد برنامه
های کاری
خود، زمان و روشی که
می توانند
با
شما در تماس باشند و همچنین نگرانی
هایشان
صحبت کنید. سعی کنید برنامه منظمی برای تماس و صحبت با
خانواده
و
دوستان داشته باشید.
- از
خودتان مراقبت کنید. تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید. تغذیه سالم داشته باشید. مصرف
کافئین
را
محدود کنید و مایعات کافی بنوشید.
- در
صورتی که احساس کردید به دلیل استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی
توانید
کارهای روزمره را انجام دهید
یا تحت
فشار زیادی هستید، از روانپزشک کمک بگیرید .
روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید