مسئول روابط عمومی

 

 

 

نام و نام خانوادگی: میترا اسکندری

مدرک: کارشناس

تلفن داخلی: 5590

مستقیم: 32395590

فاکس: 32040672-056

ایمیل: @bums.ac.ir

تعریف روابط عمومی:
  روابط عمومی بعنی مدیریت ارتباط بین مخاطب و سازمان، یعنی ایجاد ارتباط دو سویه بین سازمان و مخاطب و این ارتباط با بازگشت و بازخورد از مخاطب به منبع یا سازمان همراه می باشد.
    ضرورت وجود روابط عمومی:
  پاسخگویی به افکار عمومی ، شناساندن سازمان به مردم و نیازهای رسانه ای و توسعه رسانه های گروهی و ... است.
 
نقش روابط عمومی در سازمانها:

روابط عمومی بخشی از یک سازمان است، در واقع همانند جزئی از یک موجود زنده است که باید از سه جهت مدنظر قرار گیرد:

1- دارای چه اجزایی است؟

2- در درون چه مجموعه ای قرار گرفته است؟

3- مجموعه ای که در آن قرار گرفته دارای چه شرایطی است؟

در ایران اولین روابط عمومی در شرکت نفت توسط دکتر نطقی پایه گذاری شد و اولین آگهی تجارتی در دوره ناصرالدین شاه به صورت کاغذ دیواری که روی آن روبان تصویر شده بود تهیه شد.

در یک نظام،روابط عمومی باید خصلت پاره سیستم سازگار داشته باشد، سیستم سازگار یعنی:

1- انطباق دهنده باشد.

2- سازگار باشد به علائم هشداردهنده

درایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط عمومی وارد دوره جدیدی از کار شد. همزمان با حاکم شدن ارزشهای دینی، مذهبی و اخلاقی روابط عمومی را به سوی روابط عمومی متعهد پیش برد تا گرمایش انقلاب را حفظ و از ارزشهای اسلام پاسداری کند.

 

روابط عمومی و ارتباط اثر بخش با رسانه های جمعی:

از یک سوی روابط عمومی مدیریت ارتباط بین سازمان و مخاطب است یعنی یک ارتباط دو سویه بین سازمان و مخاطبین را مهیا می سازد. روابط عمومی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در دو محور اطلاع رسانی و اطلاع یابی از مخاطبان خود و در فرآیند ارتباطی بیماران و مردم نسبت به عملکرد و برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای مدیریت موفق باشد.

در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای اطلاع رسانی و آموزش مخاطبان نمی توان بدون بهره گیری و استفاده موثر از رسانه های جمعی، پیامهای بهداشتی، فعالیتها و دستاوردها را به سطح جامعه انتقال داد. نمی توان برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم به منزل تک تک افراد مراجعه کرد و هشدارهای بهداشتی و درمانی را داد. بنابراین نیازمند ارتباط با رسانه ها هستیم که این رسانه ها شامل مطبوعات، رادیو تلویزیون، سینما، اینترنت و روزنامه های الکترونیکی باشد. همچنین نباید از رسانه های سنتی غافل شد مثل مساجد، مراکز آموزش و پرورش، سربازخانه ها و تریبونهای نماز جمعه، نمایشگاهها و غیره.

روابط عمومی و رسانه ها با کمک همدیگر می توانند فرآیند اطلاع رسانی در جامعه را تکمیل و شفاف تر نمایند.
 
شرح فعالیت ها:
  • انعکاس اخبار رویدادهای مهم حوزه فعالیت به روابط عمومی دانشگاه به منظور انعکاس در رسانه ­های جمعی و اطلاع رسانی به مسؤولان
  • انجام تمهیدات لازم جهت مصاحبه مسؤولین حوزه فعالیت با رسانه­ های جمعی از طریق روابط عمومی دانشگاه
  • مشارکت و همکاری در برگزاری سیمنارها، کنفرانسها و نمایشگاه در حوزه فعالیت
  • همکاری و نظارت بر فضاسازی تبلیغاتی در حوزه فعالیت
  • مشارکت و همکاری در برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مسؤولان با کارکنان و مردم در حوزه فعالیت
  • فراهم کردن امکانات لازم جهت راهنمایی ارباب رجوع و نظارت بر واحدهای راهنمای مراجعان
  • شرکت در جلسات و شوراهای درون سازمانی جهت اطلاع رسانی
  • تهیه و تدوین گزارش عملکرد حوزه فعالیت و ارسال آن به روابط عمومی دانشگاه
  • جمع­ آوری، تهیه و ارسال کلیه اطلاعات حوزه فعالیت به روابط عمومی دانشگاه جهت اطلاع رسانی به هنگام
  • ارتباط مستمر و اجراء دستورالعملهای ابلاغ شده از روابط عمومی شبکه‌ها به دانشگاه
  • انجام وپیگیری سایر امور محوله از سوی مقام مافوق.