معاونت بهداشتی
انگ اجتماعی در ارتباط با کورونا
راهنمای پیشگیری و پرداختن به انگ اجتماعی در ارتباط با کووید 19
انگ
اجتماعی در ارتباط با COVID19
راهنمای
پیشگیری و پرداختن به انگ اجتماعی.
انگ
اجتماعی چیست؟
انگ
اجتماعی در زمینه سلامت ، رابطه منفی بین فرد یا گروهی از افراد است که خصوصیات مشترک خاص یا بیماری خاصی دارند. در یک شیوع ، این بدان معناست که افراد دارای برچسب ،
به صورت قالبی ، منمایز شده ،و جداگانه تحت
درمان قرار می گیرند ، ویا از دست دادن موقعییت
به دلیل پیوند ادراک شده با یک بیماری خاص را تجربه می کنند .
چنین
درمانی می تواند بر افراد مبتلا به این بیماری و همچنین بر روی مراقبان ، خانواده ،
دوستان و اجتماعات. آنها تأثیر منفی بگذارد. همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا
نیستند وسایر خصوصیات را با این گروه به اشتراک می گذارید ممکن است از انگ رنج ببرند.
چرا
شیوع COVID-19 باعث استیگما می شود؟
سطح
انگ در ارتباط با COVID-19 مبتنی بر سه عامل اصلی است:
1) این یک بیماری جدید است و برای آن هنوز ناشناخته های زیادی وجود دارد. 2) ما اغلب
از ناشناخته ها می ترسیم؛ و 3) آسان ترین راه این است که آن ترس را با "دیگران" مرتبط کنید.قابل
درک است که گیجی ، اضطراب و ترس در بین مردم وجود دارد. متأسفانه ، اینها میتوانند
منجر به کلیشه های مضر شوند.
پیامد
چیست؟
استیگما
می تواند انسجام اجتماعی را تضعیف و انزوای اجتماعی احتمالی گروه ها را نسریع کند
ومنجر به موقعیتی شود که ویروس احتمالاً شیوع بیشتری داشته باشد ، و نه کمتر. این می
تواند منجر به تشدید مشکلات مربوط به سلامتی و کنترل شیوع بیماری شود .
انگ
می تواند:
• افراد
را برای مخفی کردن بیماری سوق دهد تا از برخورد های تبعیض امیز جلوگیری کنند
•مانع اقدام مردم از دریافت فوریت های مراقبت های بهداشتی شود.
•مانع
از اتخاذ رفتارهای سالم توسط آنها شود .
چگونه
می توان به انگ اجتماعی دامن زد ؟
شواهد
به وضوح نشان می دهد که انگ و ترس در مورد بیماریهای واگیر ، پاسخ را مختل می کند.
آنچه که میتواند به نحو مثبت تاثیر گذار باشد ایجاد اعتماد در خدمات و مشاوره بهداشتی معتبر ، نشان دادن همدلی با افراد آسیب دیده ،
شناخت
بیماری و اتخاذ تدابیر مؤثر و عملی که مردم بتوانند به کمک آنها از خود و عزیزانشان محافظت کنند..
نحوه
ارتباط ما با مردم در مورد COVID-19
در حمایت از مردم برای انجام اقدامات مؤثر برای مشارکت در مبارزه
با بیماری و جلوگیری از ایجاد ترس و انگ بسیار مهم است .
. باید
محیطی ایجاد شود که در آن این بیماری و تأثیر آن بتواند با صراحت ، صادقانه و مؤثر
مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
در اینجا
چند نکته در مورد چگونگی پرداختن و جلوگیری از پیچیدگی ، انگ اجتماعی وجود دارد:
1.
کلمات اهمیت دارند: هنگام صحبت کردن در مورد coronavirus
جدید ، کلماتی که باید ونباید به کار گرفته شوند 2. سهم خود را انجام دهید: ایده های ساده برای از بین بردن
انگ
3.
نکات و پیام های ارتباطی.
کلمات
هنگام
صحبت کردن در مورد بیماری کروناویروس ، ممکن است کلمات خاصی (به عنوان مثال مشکوک ،
انزوا ...) معانی منفی برای افراد داشته یاشند و نگرش های سختگیرانه
و انگ امیز را دامن بزنند . آنها می توانند کلیشه ها یا مفروضات منفی موجود را تداوم
بخشند ، روابط نادرست بین این بیماری و سایر عوامل را تقویت کنند ، ایجاد ترس گسترده
کنند ، یا افراد مبتلا به این بیماری را بی اعتبار کنند. این می تواند افراد را از غربالگری
، آزمایش و قرنطینه دور کند.
ما "
توصیه می کنیم در کلیه کانالهای ارتباطی ،
از جمله رسانه ها با یک زبان مردمی که
توام با احترام و توانمندسازی است با انها
صحبت شود .کلماتی که در رسانه ها استفاده می شوند از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند
، زیرا این زبان باعث شکل گیری زبان رایج و ارتباطات مردم در مورد (COVID-19) جدید می شود .. گزارشگری منفی امکان دارد روی چگونگی مظنون شدن افراد به بیماری ویروس
جدید (COVID-19) ، بیماران و خانواده های آنها و جوامع و افراد درمان شده تاثیر بگذارد.نمونه های بارز بسیاری
در مورد چگونگی استفاده از زبان فراگیر و اصطلاحات کمتر انگ امیز وجود دارد که توانسته
اند در کنترل و همه گیری های آنفولانزای H1N1 HIV
، ,وسل کمک کنند.
باید
ها و نباید ها
در زیر
بعضی از موارد باید و نباید را که هنگام صحبت
در مورد بیماری کرونا ویروس جدید باید در نظر داشت را عنوان میکنیم :
باید
: در مورد بیماری جدید کروناویروس (COVID-19) صحبت کنید
نباید
:مکان یا قومیت را به این بیماری متصل نکنید ، این یک "ویروس ووهان" نیست
،
"ویروس
چینی" یا "ویروس آسیایی".
نام
رسمی این بیماری برای جلوگیری از انگ زدن عمداً انتخاب شده است"co" مخفف Corona ، "vi"
برای ویروس و "d"
برای بیماری است ، 19 به این دلیل است که
این بیماری در سال 2019 ظهور کرد.
باید
- در مورد "افرادی که COVID-19
دارند" ، "افرادی که با COVID-19 تحت درمان قرار دارند"
"افرادی که از COVID-19 بهبود می یابند" یا
"افرادی که در اثر COVID19
درمی گذرند صحبت کنید .
نباید
: افراد مبتلا به این بیماری را "قربانیان
یا "کیس ها ی COVID-19
" خطاب نکنید.
باید
– از عبارات "افرادی که ممکن است
COVID-19
داشته باشند" یا "افرادی که فرض می شوند کرونا مثبت
باشند صحبت کنید.
نباید
– از کلمات "مظنونین COVID-19" یا "موارد مشکوک" صحبت
نکنید.
باید
–از عبارات افراد ی که مبتلا یا دچار
COVID-19 شده اند صحبت
کنید.
نباید
: از عبارات افراد "انتقال دهتده COVID-19" "آلوده کننده دیگران"
یا "گسترش دهنده ویروس " صحبت نکنیدزیرا این به معنای انتقال عمدی
است و محرک سرزنش کردن است .
استفاده
از اصطلاحات مجرمانه یا غیر انسانی این
تصور را ایجاد می کند که با بیماری به نوعی نتیجه ی کاری اشتباه بوده ویا افراد مبتلا کاری غیر انسانی تر از بقیه ما انجام داده اند که منجر به گسترش انگ ، تضعیف
همدلی ، و به طور بالقوه دامن زدن به عدم تمایل به دنبال معالجه یا حضور در غربالگری
، آزمایش و قرنطینه می شود.
باید
- با دقت وبر اساس جدیدترین اطلاعات علمی و مشاوره رسمی سازمان بهداشت. در مورد خطر COVID-19
صحبت کنید.
نباید: شایعات تأیید نشده را تکرار یا به اشتراک نگذارید
و از استفاده از زبان مبالغه آمیز که به منظور ایجاد ترس طراحی شده است خودداری کنید
مانند "طاعون" ، "آخرالزمان" و غیره.
باید
- مثبت صحبت کنید و بر تأثیر اقدامات پیشگیری و درمان تأکید کنید.برای اکثر مردم این
بیماری است که می توانند بر آن غلبه کنند. اقدامات ساده ای وجود دارد که همه ما می
توانیم برداریم تا خودمان ، عزیزانمان و آسیب پذیرترین افراد را در امان نگه داریم.
- روی
پیام های منفی یا تهدید تأکید نکنید یا به آنها توجه نکنید. ما باید کار کنیم ودر کنار هم قرار بگیریم تا به کسانی که آسیب پذیرتر هستند و یا آسیب دیده
اند ، کمک کنیم.
باید
- بر تأثیر اتخاذ تدابیر محافظتی برای جلوگیری از ابتلا به coronavirus
جدید و همچنین غربالگری اولیه ، آزمایش و درمان آن تأکید کنید.
0-سهم خود را انجام دهید:
دولت
ها ، شهروندان ، رسانه ها ، تأثیر گذاران کلیدی و جوامع نقش مهمی در جلوگیری و متوقف کردن انگد در اطراف مردم چین
و آسیا دارند
به طور
کلی همه ما باید هنگام برقراری ارتباط در رسانه های اجتماعی و سایر سیستم عامل های
ارتباطی برای نشان دادن رفتارهای حمایتی پیرامون
بیماری کورونا ویروس جدید (COVID-19) هدفمند و هوشمند باشیم .
در اینجا
چند مثال و نکته در مورد اقدامات ممکن برای مقابله با نگرش های انگ امیز در مورد
بیماری (COVID-19) آورده شده است:
• پخش
واقعیت ها: با دانش نا کافی در مورد بیماری کروناویروس جدید
(چگونه منتقل و درمان می شود ، و چگونه می
توان از عفونت جلوگیری کرد )، انگ می تواند
افزایش یابد. در مقابل اولویت بندی ، نحوه تثبیت و انتشار در کشور واطلاعات
خاص جامعه در مورد مناطق آسیب دیده ، آسیب پذیری فردی و گروهی در برابر COVID19
، گزینه های درمانی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی بایستی با زبان ساده با مردم در میان گذاشته شود .از اصطلاحات
بالینی خودداری کنید. رسانه های اجتماعی به دلیل دستیابی به تعداد زیادی از مردم و دارا بودن اطلاعات مربوط به سلامت و
صرف هزینه کم مفید بسیار هستند.درگیر
کردن تاثیرگزاران اجتماعی مانند رهبران مذهبی
در مورد افرادی انگ به انها زده شده است و نحوه پشتیبانی از آنها ، یا افراد مشهوری که می تونند پیامهایی دهند که ازشدت انگ بکاهد .اطلاعات
باید به خوبی مورد هدف قرار گرفته و افراد مشهوری که از آنها خواسته می شود در این
ارتباط مشارکت کنند باید شخصاً درگیر بوده
و از نظر جغرافیایی و فرهنگی متناسب با مخاطبانی باشند که آنها به دنبال نفوذ در آنها هستند. یک مثال می تواند یک شهردار باشد (یا یکی
دیگر از عوامل اصلی تأثیرگذار) که در رسانه های اجتماعی به صورت زنده با رهبر جامعه چین دست می دهد .
• صداها
، داستانها و تصاویر افراد محلی را که بیماری کوید 19جدید را تجربه کرده اند (COVID-19) و بهبود یافته اند یا از یک فرد مبتلا مراقبت و حمایت کرده اند
باید انتشار یابند تا تأکید کنند که اکثر افراد
از COVID-19 بهبود می یابند. همچنین ، اجرای کمپین "قهرمان" از مراقبان و کارکنان مراقبت های بهداشتی افرادی که ممکن است انگ زده شده باشند میتواند
مفید باشد . داوطلبان اجتماعی نیز می توانند در کاهش انگ در جوامع نقش به سزایی
داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که اقوام مختلف
را به تصویر می کشید. همه مواد باید جوامع متنوعی را نشان دهند که تأثیر گذاشته و با
هم کار می کنند تا از انتشار COVID-19
جلوگیری کنند. اطمینان حاصل کنید که نمادها و قالبها خنثی هستند و گروه خاصی را پیشنهاد نمی
کنند.
• روزنامه
نگاری اخلاقی: گزارش روزنامه نگاری که بیش از حد بر رفتارهای
فردی و مسئولیت بیماران در پخش COVID-19" متمرکز است می تواند انگ زدن به افرادی که ممکن است این بیماری راداشته باشند را افزایش دهد
. به
عنوان مثال ، برخی رسانه ها بر روی حدس و گمان در مورد منبع COVID-19
یا تلاش برای شناسایی
فراوانی "صفر بیمار" در هر کشور
متمرکز شده اند.. تأکید بر تلاش برای یافتن واکسن و درمان می تواند ترس را افزایش داده
و این تصور را ایجاد کند که ما اکنون قادر به جلوگیری از عفونت نیستیم. بجای آن ،
بایستی به ترویج مطالب پیرامون شیوه های اساسی پیشگیری از عفونت ، علائم COVID-19
و اینکه مردم چه زمانی
باید به دنبال مراقبت های بهداشتی باشند ؛
پرداخت .
پیوند
:اقدامات متعددی برای رفع انگ و کلیشه وجود دارد. پیوستن به این فعالیت هابه منظور ایجاد یک جنبش و یک محیط مثبت که نشان دهنده مراقبت و همدلی برای همه است می تواند کلیدی باشد.
نکات
و پیام های ارتباطی
اطلاعات
نادرست و شایعات سریعتر از شیوع بیماری coronavirus
جدید (COVID-19). گسترش می یابداین موضوع
می تواند منجر به اثرات منفی از جمله انگ و تبعیض در مورد مردم مناطی که بیماری شایع است شود . ما به همبستگی جمعی و واضح ،اطلاعات عملی برای حمایت از جوامع و افراد آسیب
دیده از شیوع این ویروس جدید نیاز داریم ،تصورات غلط ، شایعات و اطلاعات غلط منجر به
انگ و تبعیض می شود و نیاز به تلاش بیشتر برای رفع آنها.
- تصحیح
تصورات غلط ، همزمان با تصدیق احساسات افراد و رفتار های منتج از انها حتی اگر فرض اساسی نادرست باشد بسیار ضروری است
.
- ارتقاء
اهمیت پیشگیری ، اقدامات نجات بخش ، غربالگری زودرس و درمان.
همبستگی
جمعی و همکاری جهانی برای جلوگیری از انتقال بیشتر و کاهش نگرانی جوامع لازم است روایت
های دلسوزانه یا داستانهایی که تجربیات و مبارزات افراد یا گروههای تحت تأثیر coronavirus
جدید (COVID-19) را انسانی و ارمانی نشان میدهد .
از کسانی
که در خط مقدم پاسخ به این شیوع (کارکنان مراقبت های بهداشتی ، داوطلبان ، رهبران جامعه
و غیره).هستند ، حمایت و انها را تشویق کنید.
واقعیت ها ، نه ترس ، مانع از انتشار ویروس های جدید (COVID-19) خواهد شد
- حقایق
و اطلاعات دقیقی در مورد بیماری به اشتراک بگذارید.
- اسطوره
ها و کلیشه ها را به چالش بکشید.
- کلمات
را با دقت انتخاب کنید. نحوه ارتباط ما می تواند بر روی نگرش دیگران تأثیر بگذارد .
.
نظر دهید