شرح وظایف پرستار/بهیار/ماما مرکزجامع  سلامت  شهری.روستایی

*جلب اعتماد و اطمینان مددجو(فرد، خانواده و جامعه) و برقراری ارتباط حرفه­ای موثر

*بررسی و شناخت و کسب اطلاعات از وضعیت سلامت مددجو و ثبت در پرونده (و یا فرم موجود)

* تعیین و ثبت مشکلات و نیازهای بهداشتی مددجو و تشخیص پرستاری مبتنی بر دانش، مهارت و پژوهش

* برنامه ریزی اقدامات مراقبتی بر اساس اهداف و اولویتها طبق دستورپزشک و ثبت آن در پرونده(بستری یا پرونده الکترونیک )

*انجام اقدامات مراقبتی بر اساس استانداردهای حرفه پرستاری و ثبت و پیگیری

*تأمین نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و ایمنی مددجو

*تأمین نیازهای درمانی ساده و تجویز شده و انجام کلیه خدمات پرستاری مربوط به بیماران طبق دستور پزشک شامل :

انجام انواع تزریقات، سرم  تراپی و واکسیناسیون، بخیه و پانسمان، گرفتن نوار قلب

 * ارائه اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی تا حضور تیم احیاء

*ارائه اقدامات پرستاری در بیماران بحرانی و فوریتها(اورژانسها) تا حضور پزشک و ثبت و ارائه گزارشات مربوطه

*ارزشیابی نتایج خدمات ارائه شده به مددجو و در صورت لزوم بررسی و برنامه ریزی مجدد به منظور ارائه مراقبتهای لازم

*بکارگیری روشهای تصمیم گیری و حل مشکلات موقعیتهای خاص و بحرانی

*اقدامات مناسب درجهت تأمین ایمنی و پیشگیری از حوادث احتمالی

*تکمیل وثبت اطلاعات مربوط به تزریقات وپانسمان ومراجعین به واحد .ثبت دقیق اطلاعات مربوط به اعزام وفوت بیماران دردفاترمربوطه وبایگانی مناسب اطلاعات

*بررسی نیازهای آموزشی، اجرای آموزشی و ارزیابی یادگیری در مددجو، خانواده و جامعه به منظور تأمین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت و رفاه اجتماعی

*تکریم ارباب رجوع

*آموزش به بیماروهمراهی وی وسعی درایجادمحیط امن وبدون استرس اززمان پذیرش تازمان ترخیص

*شرکت مستمردرکارگاهها وکلاسهای آموزشی برنامه ریزی شده جهت توانمندسازی پرسنل وارائه پوستر،پمفلت،فلوچارتهای آموزشی

*نصب دستورالعمل های ارسالی دربرد تزریقات وجمع آوری مکاتبات مربوطه درزونکن دردسترس.

*انجام و نظارت مستمر بر اقدامات ضروری به منظور پیشگیری از عفونتها کنترل CSRمناسب واستریلیزاسیون وسایل

* ارائه برنامه نظافتی واحدتزریقات به خدمه ونظارت برنحوه واشینگ وضدعفونی وسایل وتجهیزات،کف ودیوارها

*همکاری بامسئول زیربط جهت حضوربه موقع در شیفت های کاری برنامه ریزی شده درمرکز

*برطرف کردن نقاط ضعف وتقویت نقاط قوت ارائه شده درپسخوراند ارجاعی

*انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق واشراف کامل برتجهیزات ووسایل اتاق تزریقات

 

تحویل و کنترل ترالی احیاء:

* بررسی وسایل ترالی احیاء از نظر تعداد، تاریخ انقضاء، توجه به سایزهای مختلف اشاره شده درآخرین دستورالعمل استاندارد ترالی و نصب لیست محتویات قفسه ها به تفکیک طبقات بر روی آنها ( چیدمان قفسه ها طبق لیست استاندارد ترالی اورژانس ).

*کنترل تجهیزات ست احیا (بزرگسال – کودک ) در ترالی  مانند لارنگوسکوپ، آمبوبگ، چراغ قوه، فشارسنج از نظر صحت عملکرد و وجود باطری و لامپ اضافه، توجه به تاریخ انقضای ستهای پانسمان و بخیه.

*تکمیل روزانه چک لیست کنترل ترالی اورژانس وبایگانی مناسب فرم ها

*توجه به نظافت کلی ترالی احیاء و سالم بودن چرخهای آن و بازوبسته شدن راحت دربهای آن،  اکسیژن و مانومتر، داشتن ماسک اکسیژن، سوند رابط و بگ ذخیره جهت آمبوبگ

*آماده بودن کامل آمبوبگ و کپسول اکسیژن و ساکشن جهت CPR (اطفال – بزرگسال)

* بررسی و کنترل کیفی و کمی تجهیزات و لوازم و داروهای موجود درواحد تزریقات و پانسمان

*پیگیری کلیه کمبودها و خرابی ها و مشکلات موجود در واحد تزریقات و پانسمان و ثبت و بایگانی مستندات مربوطه

*  نظارت بر وضعیت ارائه خدمات تزریقات و پانسمان  مجاز در خانه های بهداشت تحت پوشش و برگزاری جلسات بازآموزی فصلی در زمینه کمکهای اولیه و درمانهای ساده علامتی جهت بهورزان بصورت مداوم وارایه گزارشهای فصلی.

*پیگیری ونظارت مداوم برنحوه بسته بندی و استریل نمودن ستهای پانسمان و بیکسهای گاز و پنبه مرکز و خانه های بهداشت و کنترل کیفی دستگاه فور و اتوکلاو مرکز

*حمایت و همراهی و پوشش خدمات پرستاری به بیماران در حین اعزام طبق دستور و با هماهنگی پزشک

* نظارت و بررسی مداوم کمیت و کیفیت ارائه خدمات استاندارد کمکهای اولیه و درمانهای ساده علامتی در خانه های بهداشت تحت پوشش توسط بهورزان و پیگیری کمبودها و مشکلات و بایگانی مستندات آموزشی و ارائه گزارش کار شش ماهه به سطوح بالاتر

* وجود ترمومتر در یخچال و نصب چارت مخصوص درج دمای یخچال بر روی درب یخچال و ثبت در سه شیفت

* درج تاریخ باز شدن ویالها، شربتها بر روی آنها و توجه به مدت نرمال نگهداری آنها در یخچال

*بررسی روزانه کمیت و کیفیت کلیه لوازم و تجهیزات استاندارد موجود در واحدتزریقات و پانسمان

*پوشیدن لباس فرم  واستفاده ازاتیکت توسط مسئول واحد در محل خدمت

*کنترل وپایش دوره ای آمبولانس مراکز براساس چک لیست وآموزش راننده آمبولانس درخصوص CPR وتریاژ وارائه گواهی آموزش

*ثبت صحیح و دقیق و تکمیل کلیه آیتمها واقدامات انجام شده درسامانه یکپارچه بهداشت(سیب) و بانقش تعریف شده پرستار