آمار به عنوان یک علم ، عبارتست از مطالعه و بررسی برای مفهوم دادن به داده ها.

آمار مجموعه ای از مفاهیم و روش هاست که در هر زمینه پژوهش ، برای گردآوری و تعبیر اطلاعات مربوط به آن و انجام نتیجه گیری ها، در شرایطی که عدم حتمیت و تغییر وجود دارد، بکار می رود واژه  آمار از کلمه لاتین status سرچشمه گرفته است که به معنای حالت ، وضع یا موقعیت می باشد از این واژه به عنوان ریشه واژه های stato  (دولت) statista (دولت شناس یا اطلاعات راجع به دولت دارد) statistica (آمار) که مجموعه معین راجع به دولت می باشد به وجود آماده است علم آمار همانند هر علم دیگر در نتیجه نیاز های بشر بوجود آمده است و تاریخی غنی دارد بطوری که از دوران های گذشته تاکنون رشد و تکامل آن ادامه یافته است. در مفهوم کلی، آمار مجموعه داده های عددی مربوط به یک موضوع است. تا قبل از قرن 19 از آمار در زمینه های محدود نظیر مسایل مالیاتی و نظامی استفاده شده و با شروع قرن 19 همراه با تحولات اجتماعی –اقتصادی که در اروپا و سپس درسایر نقاط جهان پدید آمد انجام خدمات اجتماعی به عنوان یک  وظیفه برای کشورها مطرح و بدنبال آن ضرورت برنامه ریزی برای ارایه این خدمات کاربرد آمار را به طور فزاینده گسترش داد تا آن جا که امروزه در کلیه زمینه های اجتماعی – اقتصادی به عنوان اصلی ترین وسیله شناخت نیازها و امکانات و مهمترین ابزار برنامه ریزی به شمارمی رود.
 در جهان امروز اطلاعات جزو سرمایه های ملی هر کشوری محسوب می شود , تا جایی که این مهم به صحنه رقابت بین المللی تبدیل شده است . با توجه به توسعه فنآوری اطلاعات و رشد فزآینده تکنولوژی ارتباطات، دسترسی به اطلاعات با حجم و سرعت بالا , مدیران بهداشتی و درمانی را در زمینه رعایت اصول مدیریتی و ایجاد هماهنگی لازم و تصمیم گیری سریع یاری می نماید . بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از مهمترین ابزاری است که امروزه در تمامی سطوح ضروری است و مدیران بهداشتی و درمانی نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند , بلکه با توجه به هدف نهایی تشکیلات بهداشت و درمان بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
 
شرح وظایف کارشناس آمار 
 
      *        جمع آوری و استخراج آمار جمعیتی سرشماری ابتدای سال

*        جمع آوری و کنترل آمار جمعیت به تفکیک گروه های سنی روستایی، تیم سیار و افاغنه شهرستان و جمع بندی و استخراج آمار جمعیتی شهرستان

*      ارائه آمار جمعیتی پس ازتایید حراست به ادارات شهرستان

*      اجرای برنامه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ :

*      جمع آوری آمار مرگ و میر از بیمارستان ها، شهرداری (گورستان) ، مراکز بهداشتی درمانی، خانه های بهداشت، پزشکی قانونی و هماهنگی با اداره ثبت احوال.

*       تکرارگیری و  ورود اطلاعات در نرم افزار کشوری سیستم جامع ثبت مرگ و میر، کنترل اطلاعات وارد شده ، حذف موارد تکراری و ارسال نسخه کامپیوتری اطلاعات وارد شده در شهرستان به استان و تحویل دفترچه های گواهی فوت و نظارت بر امور گواهی های فوت صادر شده

*        تشکیل جلسات هماهنگی درون بخشی و بین بخشی : فرمانداری ، بیمارستان ، مدیر شبکه ، پزشکی قانونی ، ثبت احوال ، شهرداری گورستان و مرکز فوریت های پزشکی

*       انجام هماهنگی های لازم درخصوص مرگ کودکان 59-1 ماهه با واحد بهداشت خانواده

*       انجام هماهنگی های لازم درخصوص مرگ ناشی از سرطان ها، سل، مننژیت، ایدز، خودکشی ها و ... با واحد مبارزه با بیماریها

*       برگزاری کارگاه های آموزشی جهت همکاران محیطی

*      جمع آوری، کنترل ورود اطلاعات در نرم افزار فرابر و استخراج شاخصهای زیج حیاتی

*       جمع آوری، کنترل، تبدیل و استخراج آمار و اطلاعات مورد نیاز

*        طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و تفسیر آمار و اطلاعات

*        آموزش به همکاران جدید الورود به سیستم و دانشجویان

*      اجرای طرح های علمی – پژوهشی

*        شرکت در سمینارها و ارائه نتایج حاصله از پشیرفت های علمی و فنی مربوط به فرابری داده ها

*       انجام سایر امور مربوطه

   *ورود اطلاعات وجمع بندی آمارهای ارسالی از شهرستان ها و ارسال به واحدهای ذیربط و وزارت بهداشت.

-          پایش و ارزشیابی طبق چک لیست های نظارتی تهیه شده در استان.

-          جمع آوری اطلاعات مرگ و میر از شهرستان ها .

-          نصب نرم افزارهای جدید در شهرستان ها .

-          برگزاری کارگاههای آموزشی جهت شهرستان ها .

-          جمع آوری اطلاعات زیج حیاتی .

-          تعیین شاخص ها .

-          تهیه سالنامه آماری در پایان هر سال.

-          اصلاح و ایجاد روستاها و واحدهای بهداشتی در برنامه ساختار شبکه سلامت.

      -     تهیه گزارش شاخصهای حوزه بهداشت به صورت سالیانه
      -     تهیه و بررسی گزارشات ماهیانه، فصلی و سالیانه حاوی پیشرفت کار ، تجزیه وتحلیل روند
      -     فعالیتهای واحدهای تحت پوشش
      -     دریافت ، اصلاح ، ثبت وارائه آمار به مراتب بالاتر
      -     تدوین واجرای آئین نامه ها ، بخشنامه ها ، دستورالعمل ها و استانداردهای واحد آمار
      -     همکاری در تدوین برنامه استراتژیک معاونت بهداشتی
      -     تدوین و اجرای برنامه عملیاتی سالانه واحد آمار براساس برنامه استراتژیک معاونت بهداشتی
      -     جمع آوری آمار و اطلاعات جمعیتی مناطق تحت پوشش در پایان هر سال
      -    برآورد جمعیت سالانه برحسب سن، جنس و مناطق تحت پوشش دانشگاه و رسم هرم سنی
      -    اجرا، نظارت و کنترل عملیات طرح های آمار گیری در سطح دانشگاه
      -    جمع آوری داده ها و آنالیز اطلاعات آماری در خصوص مراجعین سرپایی و ارائه نتایج و شاخصها به مقام مافوق ،مراکزوشهرستانها
      -    تهیه و تدوین گزارش تحلیلی عملکرد دوره ای معاونت
      -    تهیه گزارش عملکردی دوره ای بنا به اقتضاء( مهر تا مهر – هفته سلامت – هیئت امناء و ...)
      -    تهیه،نظارت وارائه به موقع گزارشات ادواری حاوی اطلاعات ، آمار و شاخص های خدمات بهداشتی درمانی به مقام مافوق و پس خوراند به مراکز تابعه
      -    استفاده از روشهای نوین علمی در تهیه گزارشات آماری
      -    برگزاری جلسات آماری و نشست با کارشناسان مراکز و رابطین ستاد معاونت
      -    برگزاری و مشارکت در سمینارها ، کارگاه ها و برنامه های آموزشی
      -    نظارت ،پایش و ارزشیابی دفاتر و فرم های مورد استفاده در چرخه آمار، نحوه ثبت ،
      -    جمع آوری و دسترسی به اطلاعات آماری و نیز مدیریت چرخه آماری در مراکز و خانه ها وپایگاه های تحت پوشش
      -    تنظیم و ارائه گزارش تحلیلی و پیشنهادات حاصل از پایش و ارزشیابی
      -    همکاری و هماهنگی درون وبرون بخشی در سیستم آمار و اطلاعات بخش سلامت وتبادل اطلاعات با ذینفعان خارجی ( فرمانداری – بخشداری – آموزش و پرورش و ...) با موافقت معاون بهداشتی
      -    آموزش و باز آموزی نیروی انسانی در زمینه آمار بر اساس نیاز سنجی
      -    تهیه بانک اطلاعاتی شاخصهای نظام سلامت
      -    تهیه سیمای بهداشت

شرح وظایف کارشناس مسئول :  آمار

 استخراج صحیح اطلاعات آماری
 کنترل اطلاعات ثبت شده فعالیت های روزمره مراکز تحت پوشش
 جمع آوری اطلاعات و آمار از عملکردهای مختلف واحدهای تابعه
جمع بندی آمار و ارقام و ارسال آن به معاونت بهداشتی
 ارسال پس خوراندهای لازم به واحدهای تابعه
استخراج شاخص های مربوط به فرم های مختلف آماری واصله؛
 همکاری با دیگر واحدهای ستادی در جهت پیشبرد برنامه های آماری
آموزش پزشکان جدیدالورود طبق برنامه تنظیمی.
افزایش آگاهی کارکنان مراکزدرزمینه آمارهای بهداشتی
استخراج به موقع آماروشاخصهای بهداشتی

 شرح وظایف کارشناس آمار :

 تهیه معیارها ، شاخص ها ، جداول ، دستورالعمل های مورد نیاز.
تجزیه و تحلیل ، نتیجه گیری و تعبیر و تفسیرهای اطلاعات آماری.
انجام محاسبات لازم و بکارگیری فرمول ها و روشهای مختلف آماری. 
 تهیه و تنظیم گزارشات آماری و بررسی و کنترل اطلاعات مربوطه .
 تهیه گزارشات دوره ای و بررسی تغییرات و تحولات زمانی هر یک از موضوعات موردنیاز .
 همکاری در برنامه ریزی و هماهنگی و اجرای آمارگیری های مورد نیاز واحد ذیربط.
 کنترل اطلاعات ثبت شده فعالیت های روزمره مراکزتحت پوشش ا نجام سایر امور مربوطه طبق دستور مقام مافوق.

 برنامه کشوری ثبت مرگ ومیر در سطح کل شهرستان

 این برنامه در اغلب شهرستانها در واحد آمارستادبه صورت مستمر انجام می پذیرد 
این واحد اقدام به جمع آوری آمارهای مربوطه از آرامستانهای تابعه- بیمارستانهای موجود - و تمامی مراکز روستایی در سطح شهرستان های تابعه می نماید، وپس از طی مراحل مختلف ( تطبیق آمارها – حذف موارد مربوط به شهرستانها و تکراری) اقدام به ثبت اطلاعات در برنامه کشوری ثبت مرگ می نماید.

 طراحی فرم های آماری :

 به منظور نیل به اهداف اختصاصی در زمینه استخراج به موقع آمار این واحد اقدام به برنامه نویسی فرم های مختلف آماری در رایانه نموده است و اغلب فرم های آماری مربوط به واحد آمار در رایانه برنامه ریزی شده است .

 جمع آوری و جمع بندی شاخص های بهداشتی ارائه شده از معاونت بهداشتی دانشگاه) در سطح خانه های بهداشت و مراکز روستایی )( در سطح واحدهای ستادی(

 همکاری با ادارات ثبت احوال شهرستان همکاری با واحد های ستادی پیرامون مسائل مختلف آمار و برنامه ریزی رایانه ای فرم های آماری آنان