رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان

 

نام و نام خانوادگی: زهرا تنگلی
مدرک: کارشناس بهداشت عمومی
تلفن داخلی: 5477
مستقیم: 05632395477
ایمیل: z.tangali.@bums.ac.ir

 


واحدهای زیرمجموعه

از آنجایی که تغییر الگوی جمعیتی در کشورما به سمت میانسالی و سالمندی است و گذر اپیدمیولوژیک، تغییر سیمای بیماریها و مخاطرات تهدید کننده سلامتی در عصر حاضر که به دلایل متفاوتی اتفاق افتاده است، نیازهای سلامت را به طور بنیادی تغییر داده و پاسخگویی به این نیازهای دائما در حال تغییر را به یکی از چالشهای مهم نظام سلامت در همه جوامع تبدیل کرده است.یکی از گروههای سنی مهم در این تغییر رویکرد نظام سلامت، گروه سنی میانسالان ( 59 – 30 سال ) است که نیمی از جمعیت کشورهای در حال توسعه را تشکیل می دهند و به طور روز افزونی جمعیت آنان در حال افزایش است ، این گروه سنی دارای نقش مولد اقتصادی بوده و به همین سبب سایر گروههای سنی درخانواده و جامعه به آنان وابسته اند.
از طرفی رشد جهانی جمعیت سالمندان( 60سال و بالاتر ) هم برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی،درمانی و هم برای اعضای خانواده و جامعه ای که سالمندان در آن زندگی می کنند یک چالش مهم محسوب می گردد. طبیعی است هر چه جمعیت مسن تر باشد به مراقبت ها و خدمات بیشتری احتیاج دارند. سالمندی فرصتی است که اگر برنامه ریزی نداشته باشیم تبدیل به تهدید می شود. لذا برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان ضروری است. بدین دلیل گروه سلامت میانسالان وسالمندان درراستای نیل به اهداف بهداشتی و تامین سلامت گروه های هدف شامل دو برنامه به شرح ذیل تشکیل گردیده است :
برنامه میانسالان (گروه سنی 59 تا 30 سال)
برنامه مراقبت میانسالان از سال 95 در سطح استان به اجرا در آمده است که خدماتی را توسط کارکنان سطوح محیطی به گروه هدف ارائه می دهد. خدمات ارائه شده به میانسالان در مراکز و پایگاههای سلامت شامل : تن سنجی ( اندازه گیری قد ، وزن ، دور کمر و محاسبه BMI) و بررسی الگوی تغذیه ،بررسی سلامت روان، بررسی فعالیت بدنی، بررسی مصرف دخانیات، بررسی سلامت باروری ، بررسی سلامت عمومی ،کنترل واکسیناسیون، ارزیابی و کنترل فشار خون، ارزیابی چربی خون و قند خون، تحویل مکمل ویتامین D ، خطر سنجی و بررسی عوامل خطر بیماریها ،ارزیابی علائم و عوارض یائسگی درزنان 59 -45 سال ، غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان و سرویکس در زنان ،غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگدر افراد 70 – 50 سال ، خدمات مشاوره ای تغذیه ، روان و در صورت وجود مشکل ویزیت و مراقبت پزشک می باشد.
برنامه سالمندان:(گروه سنی 60سال و بالاتر)
سالمندان از دیر باز به دلیل داشتن بیماریهایی از جمله فشار خون ، قند خون و چربی خون به مراکز جامع سلامت مراجعه داشته اند اما مراقبت های سامان یافته وبر اساس خدمات نوین سلامت از سال 94 درسطح استان اجرایی گردیده وهمکاران ما در سطوح محیطی ( مراکز ،پایگاههاو خانه های بهداشت ) خدمات ذیل را به سالمندان عزیز ارائه می کنند.بررسی و کنترل فشار خون،بررسی قد،وزن و نمایه توده بدنی و ...مشاوره جهت تغذیه مناسب در دوره سالمندی، کنترل عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی،دیابت، پوکی استخوان و....، بررسی افسردگی و مشاوره، بررسی سقوط و عدم تعادل وآموزش جهت پیشگیری از سوانح و حوادث در دوران سالمندی، برگزاری کلاسهای آموزشی در مورد شیوه زندگی سالم و مشکلات دوران سالمندی، دریافت رایگان مکملها (ویتامینD3 و کلسیم).