رئیس مدیریت خطر بلایا و حوادث

 

نام و نام خانوادگی:عفت اعزامی
مدرک:کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست
تلفن داخلی: 5511
مستقیم:05632395511
ایمیل: f.ezami@bums.ac.ir
فکس: 05632445672

 

مدیریت و کاهش خطر بلایادر نظام سلامت فرآیندی است منظم به منظور بهره مندی حداکثری از ظرفیت های سازمانی، اجرایی ومهارتی با هدف به حداقل رساندن پیامدهای سوء سلامتی مخاطرات طبیعی و انسان ساخت در سطح جامعه و تسهیلات و منابع سلامت از طریق پیشگیری از مخاطرات و بازیابی با رویکرد توسعه پایدار. کاهش آسیب، ارتقاء آمادگی، پاسخ به موقع و و بازیابی با رویکرد توسعه پایدار.
شرح وظایف:
الف)قبل از وقوع بلایااجرای تمرین های آمادگی بلایا در تسهیلات بهداشتی و جامعه  ب) در زمان وقوع بلایا(Response)- ارزیابی سریع آسیب ها و نیاز های تسهیلات بهداشتی و جامعه- ارزیابی مستمر نیاز های بهداشتی جمعیت آسیب دیده- ارایه مراقبت های بهداشتی ارایه هماهنگ ، به موقع و موثر- پایش و ارزشیابی اثربخشی ارایه مراقبت های بهداشتی اولیه ج) پس از وقوع بلایا(Recovery )- تدوین برنامه بازیابی تسهیلات بهداشتی با رویکرد توسعه پایدار- بازسازی تسهیلات و بازتوانی برنامه های بهداشتی آسیب دیده- مشارکت در تدوین و اجرای بازتوانی روانی–اجتماعی جامعه- پایش و ارزشیابی اقدامات فاز بازیابی بلایا (Mitigation and preparedness)-ارزیابی آسیب پذیری و آمادگی تسهیلات و منابع بهداشتی-اجرای اقدامات کاهش آسیب پذیری و ارتقای آمادگی تسهیلات و منابع بهداشتی-جلب مشارکت عمومی برای اجرای برنامه های سلامت محور کاهش خطر بلایا-آگاه سازی عمومی درباره راهکارهای ارزیابی وکاهش خطر بلایا-تدوین برنامه پاسخ هماهنگ و موثر با مشارکت سایر بخش ها-ذخیره سازی لوازم و ملزومات ارائه خدمت بهداشتی اولیه در فاز پاسخ-استقرار فرآیندسامانه هشدار اولیه مخاطرات در تسهیلات بهداشتی-اجرای برنامه های آموزش تخصصی برای مدیران و کارکنان بهداشتی

    برنامه ها :

      الف) فاز قبل از وقوع بلایا:

·         اجرای برنامه ارزیابی خطر و ایمنی مرکز در برابر بلایا (SARA)

·         اجرای برنامه کاهش آسیب پذیری فیزیکی مرکز در برابر بلایا (SNS) 

·         ارزیابی و آموزش خانوارها برای بلایا (DART)

·         تدوین و اجرای برنامه آمادگی مرکز برای بلایا (EOP)

     ب)فاز بعد از وقوع بلایا:

     اجرای برنامه نظام مراقبت بلایا(DSS)

     اجرای عملیات پاسخ بهداشتی به بلایا بر اساس EOP تدوین شده در فاز "الف"

حوادث یکی ازسه عامل اول بروزمرگ ومیردر ایران و جهان است. از آنجا که حوادث، موجب مرگ در سنین جوانی است، سالهای از دست رفته عمر بیشتری را موجب می شود. سوانح و حوادث بالاخص سوانح ترافیکی بعنوان یکی ازعوامل مهم و تهدید کننده زندگی انسانها درآمده است .
شناسایی و کنترل عوامل خطر مؤثر در بروزحوادث میتواند به میزان بسیار زیادی از بار بیماری و مرگ در کشور بکاهد. بدین جهت، در نظرگرفتن این جنبه از مشکلات سلامتی مردم در نظام تحول سلامت بسیار اهمیت یافته و می تواند زمینه ساز تحولی شگرف در خدمات بهداشتی باشد .
بخش مهمی ازپیشگیری ازسوانح وحوادث باخودمراقبتی قابل دستیابی است. نکته مهم درنظرگرفتن نقش مردم است. الگوی جامعه ایمن به عنوان چارچوبی مناسب جهت پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی با بهره گیری از جلب مشارکت های بین بخشی با سازمان های ذینفع است. این الگو از طرف سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده و از آن حمایت می کند .
برنامه کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث:
هدف کلی : پیشگیری از سوانح و حوادث و بهبود شرایط ایمنی

اهداف اختصاصی :
1-کاهش میزان وقوع حوادث
2-کاهش میزان مرگ و میر ناشی از حوادث
3-کاهش میزان معلولیتها و زیان های ناشی از سوانح و حوادث
هدف کاربردی : تعیین اولویت حادثه جهت مداخله
هدف نهایی: افزایش سطح ایمنی جامعه به منظور ارتقا ء سلامت جامعه از طریق کاهش میزان خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث
استراتژیها:
1-جلب مشارکت و همکاری های درون بخشی و برون بخشی
2-جلب مشارکت مردم
3-جمع آوری اطلاعات لازم و انجام مداخلات
4-پژوهش در مورد اولویت حوادث
5-پایش و نطارت
6-ارزشیابی