هفته سلامت روان (24-18 مهرماه)
پیام دومین روز هفته سلامت روان (19 مهرماه): تأثیر توجه مثبت در سلامت روان
به مناسبت هفته سلامت روان (24-18 مهرماه)
«سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست»
پیام دومین روز هفته:
تأثیر توجه مثبت در سلامت روان
فرزندپروری مجموعه دانش و مهارتهای تربیت کودکان به روشی سازنده و غیر مخرب است و راهی برای این که توانایی ها و مهارتهای آنان را رشد دهیم و مشکلات رفتاریشان را اداره کنیم. رفتار واکنشی از کودک است که قابل مشاهده می باشد و آن چه پس از رفتار می آید، پیامد است. پیامد شامل واکنش هایی است که والدین به رفتار کودک نشان می دهند یا او در نتیجه عملکرد خودش با آن ها مواجه می شود.
در ثبت رفتار باید به زمان و مکان بروز رفتار اشاره کرد، یعنی قبل از بروز رفتار چه اتفاقی رخ می دهد و پس از آن چه می شود. با این کار والدین متوجه می شوند که چه شرایطی موجب بروز رفتار می شود و کودک در ازای انجام آن رفتار خاص با چه پیامدی مواجه می شود یا واکنش آنان در برابر رفتار کودک چیست. برای این که یک رفتار در کودک شکل بگیرد یا تغییر پیدا کند، ابتدا باید این رفتار تعریف و سپس ثبت شود. رفتاری که در نظر گرفته می شود باید رفتاری باشد که کودک قادر به انجام آن باشد.
چرا ثبت رفتار مفید است؟
1- والدین فرصت پیدا میکنند تا ببینند برداشتی که از مشکلات رفتاری کودک دارند تا چه اندازه درست است. مثلاً وقتی می گویند «مریم از صبح تا شب داره جیغ میزنه» با ثبت دفعههای تکرار جیغها میبینند که مثلاً او حداکثر 4 بار داد و بیداد کرده است نه از صبح تا شب.
2- زمان و دلیل بروز رفتار کودک را متوجه میشوند. برای مثال میفهمند بی قراری و پا کوبیدنهای آرش معمولاً ظهرها قبل از ناهار رخ میدهد که خیلی گرسنه است.
3- آنان به نوع و شدت واکنش خودشان نسبت به آن رفتار پی میبرند. مثلاً متوجه میشوند هر وقت از سرکار بر میگردند در برابر خواستههای شاهین زود تسلیم میشوند، در حالی که وقتهای دیگر حرف ،حرف خودشان است.
4- میتوانند سیر رفتار کودک را در طی زمان تعیین کنند. مثلاً متوجه میشوند قشقرقهای هادی دارد کمتر میشود یا شدت پیدا میکند.
5- میتوانند بفهمند مداخلاتشان چه فایدهای داشته است. برای مثال از وقتی که به داد و فریاد مینا هنگام مطرح کردن درخواستش، توجه نشان نمیدهند او آرامتر حرف می زند.
نکتههای مهم در ثبت رفتار چه هستند؟
1- بلافاصله پس از انجام رفتار باید آن را ثبت کرد. به حافظه، حدس و گمان یا یادآوری نباید اتکا نمود.
2- موقع ثبت رفتار نباید به کودک چسبید یا او را تعقیب کرد. باید ضمن ادامه کار جاری، از گوشه چشم رفتار او را پایید.
3- در شروع برنامه رفتاری بهتر است وقتی از شبانه روز را به ثبت رفتار اختصاص داد که مزاحمی وجود ندارد (مهمان و...)
4- بهتر است ثبت رفتار به صورت هفتگی صورت گیرد برای مثال هر روز در مدت زمان یک ساعت پس از بازگشت کودک از مدرسه رفتارش را مورد ارزیابی قرار داد. هر روز باید همان ساعت و مدت زمان خاص مورد نظر باشد.
5- ثبت برخی رفتارها سخت است مانند «محل نگذاشتن» یا «رعایت نکردن» یا «حرف گوش نکردن». در این موارد میتوان تعداد دفعههایی را که از کودک کاری خواسته شده و او آن را انجام نداده است مشخص کرد.
چه قوانین رفتاری برای پدر و مادر بهتر بودن وجود دارد؟
ما نیاز داریم در خانه، مدرسه، اداره، شهر و اجتماع خود قوانینی داشته باشیم. خانه ما یک جامعه کوچک است و افرادی که این جامعه کوجک را تشکیل میدهند باید به اصولی پایبند باشند و قوانین و مقرراتی را رعایت کنند. در صورتی که در خانه خود برای هر چیزی قانون داشته باشیم بسیاری از مشکلات رفتاری اصلاً رخ نمیدهند، مثل زمان خواب، زمان غذا، ساعات مجاز بیرون بودن از منزل، ساعات برگشت به خانه، نحوه استفاده از تلویزیون، رایانه و اینترنت، چگونگی معاشرت با دوستان، نحوه استفاده از دوچرخه، چونگی استفاده از تلفن همراه و...
چنانچه این قوانین وجود نداشته باشد کودک نمیداند چه باید بکند و چه نباید بکند. چه رفتاری مود قبول است و چه رفتاری پذیرفتنی نیست. در ضمن والدین هم نمیتوانند کودک را تنبیه یا تشویق کنند.
اگر رفتار و واکنشهای ما قابل پیش بینی و با ثبات باشد کودکان تکلیف خود را بهتر متوجه میشوند و راحتتر با انتظارها و محدودیتهای ما کنار میآیند. «انضباط قاطع» یعنی وقتی کودک رفتار نادرستی انجام میدهد مصمم رفتار کنیم، ثبات عمل داشته باشیم، به سرعت در برابر رفتارش پاسخ نشان بدهیم، و به او بیاموزیم بهتر رفتار کند.پیش از این که روش قاطعانة انضباط مؤثر واقع گردد، باید محیطی امن و خوشایند را برای رشد و شکوفایی کودک فراهم کنیم، مکانی دور از خطر و همراه با رسیدگی و نظارت ما، این یعنی هر لحظه بدانیم او کجاست، چه میکند، و در کنار کیست. در عین حال این محیط باید برای کودک جالب و آموزنده هم باشد و به تعامل او برای ارتباط با دیگران پاسخ مناسب بدهد مثل وقتی که فرزندمان سئوالی میپرسد، کمک میخواهد، توجه میطلبد، یا نیاز به نصیحت و توصیه دارد.
نکته: والدینی میتوانند مهارتهای فرزندپروری را با موفقیت به کار ببرند که به نیازها و سلامت جسمی و روانی خود توجه داشته باشند. مدیریت رفتارهای کودکان روندی طولانی و فراگیر است که به صبر و تحمل، خوش خلقی، اشتیاق، و خلاقیت نیاز دارد و این همه وقتی ممکن میشود که به سلامت خود رسیدگی کنیم و از منابعی که در دسترس داریم بیشترین بهره را بگیریم.
در زیر تنها چند توصیهی مشخص برای پدر و مادر بهتر بودن ذکر شده است. اگر این توصیهها را مؤثر یافتید بهتر است به نزدیکترین مرکز بهداشتی- درمانی یا خانههای سلامت شهرداری یا فرهنگسراها سر بزنید و در مورد دورههای فرزند پروری سؤال کنید.
چگونه فضای خانوادگی را خوشایندتر کنیم؟
در گذشته خانوادهها گسترده بودند یعنی اعضای خانواده در نسلهای مختلف با هم زندگی و از یکدیگر حمایت میکردند. کودکان نقشهای مشخصی در خانه داشتند که علاوه برایجاد مهارت فردی، موجب شکل گیری احساس مسئولیت پذیری در آنها میگشت. با در نظر گرفتن این عوامل و با توجه به افزایش میزان تنش و فشار در زندگی کنونی، آموزش مهارتهایی برای ایجاد فضای مثبت در خانوادهها مفید و لازم به نظر میرسد.
توجه به نکات زیر میتواند در این زمینه راه گشا باشد:
برای کودکان خود زمانهای خاص در نظر بگیرید.
توجه داشته باشید که میخواهید از این زمانها برای ایجاد ارتباطی گرم و نزدیک با کودکتان استفاده کنید، پس فعالیتی را انتخاب کنید که برای هر دوی شما لذتبخش باشد. وجود زمانهای خاص احساس ارزشمندی و عشق را به کودک شما منتقل میکند. تفریح کردن درکنار یکدیگر باعث درک متقابل میان افراد میشود. ایجاد چنین ارتباطی میتواند شما را در یک موقعیت حمایت کننده و دوستانه قرار دهد. در چنین موقعیتی است که کودک میتواند به شما احساس نزدیکی کند و مسائل و مشکلاتش را با شما در میان بگذارد. توجه داشته باشید که از این زمانها برای نصیحت کردن و توصیههای مستقیم استفاده نکنید، زیرا این کار موجب میشود که کودک علاقة خود را به گذراندن این زمانها با شما از دست بدهد.
مفهوم «دوستت دارم» را به کودک منتقل کنید.
برای نشان دادن علاقة خود به کودک روشهای مختلفی را میتوانید به کار ببرید. از دوست داشتن او و خوبیهایش جلوی دیگران صحبت کنید. او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید. از جملات زیبا و احترام آمیز برای صدا کردن وی استفاده کنید. به او بگوئید که به داشتن چنین فرزندی افتخار میکنید. به یاد داشته باشید که عشق والدین به فرزند، عشقی بدون قید و شرط است که نباید خللی در آن ایجاد شود. هیچ گاه نباید نشان دادن عشق خود را منوط به شرایطی خاص بکنید، مثلاً به کودک نگویید: «اگر نمراتت خوب نشود دوستت ندارم.»
چگونه با کودک ارتباط خوب و مؤثری داشته باشیم؟
ما به کسی علاقه پیدا میکنیم که ارتباط خوبی با ما داشته باشد، از دستورات کسی اطاعت میکنیم که او را دوست داشته باشیم. اگر میخواهید فرزندانتان از شما اطاعت کنند، دستورات شما را گوش دهند و ارزشهای اخلاقی شما را بپذیرند، ابتدا با آنها ارتباط خوبی برقرار کنید
- به کودک کمک کنید که احساس توانمندی داشته باشد.
اگر شما راه مناسبی را برای توانمندسازی کودک برنگزینید، ممکن است که او از روشهای نامناسبی برای کسب احساس قدرت استفاده کند. راههای مناسب برای این کار عبارتند از:
از کودک مشورت بخواهید، به او اجازة انتخاب بدهید، بگذارید در محاسبة مخارج کمکتان کند، بعضی وقتها پخت و پز یا خرید را به عهدة او بگذارید. حتی یک کودک سه ساله هم میتواند در شستن ظروف ملامین یا سبزیجات کمک کند یا کفشها را سر جایشان بگذارد. ما اغلب خودمان همة کارها را انجام میدهیم چون برایمان بیدردسرتر است، ولی نتیجه این کار این است که کودک احساس بیاهمیتی میکند. بگذارید تا فرزندتان پیامدهای طبیعی کارها را تجربه کند.
- آداب و رسوم خانوادگی را حفظ کنید.
با توجه به سنتها و تقویت آنها میتوان فضای خانواده را خوشایندتر کرد. برگزاری مهمانیهای خانوادگی در تعطیلات معمولاً به ایجاد احساس صمیمیت کمک میکند. میتوان اوقاتی از روز را برای دور هم جمع شدن و صحبت کردن گذاشت. در این گونه موقعیتها باید کاری کنیم که توجه بچهها به روابط و فعالیتهای میان جمع جلب شود و به صحبت کردن در مورد خود تشویق گردند
- در خانه قوانین و ساختار داشته باشید.
در نظر گرفتن قوانین و رعایت آنها عملکرد اعضای خانواده را تقویت میکند. قوانین باید ساده، روشن و قابل پیگیری باشند. از وضع قوانین زیاد و دست و پاگیر در خانه باید پرهیزکرد. قوانین باید منصفانه باشند. وجود قوانین، باعث میشود محیط برای کودک قابل پیش بینی باشد و از تنش و اضطراب او کاسته شود.
گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد
نظر دهید