معرفي واحد و شرح وظايف

تعريف روابط عمومي:

روابط عمومي بعني مديريت ارتباط بين مخاطب و سازمان، يعني ايجاد ارتباط دو سويه بين سازمان و مخاطب و اين ارتباط با بازگشت و بازخورد از مخاطب به منبع يا سازمان همراه مي باشد.

ضرورت وجود روابط عمومي:

ضرورت وجود روابط عمومي ، پاسخگويي به افكار عمومي ، شناساندن سازمان به مردم و نيازهاي رسانه اي و توسعه رسانه هاي گروهي و ... است.


نقش روابط عمومي در سازمانها:

روابط عمومي بخشي از يك سازمان است، در واقع همانند جزئي از يك موجود زنده است كه بايد از سه جهت مدنظر قرار گيرد:

1- داراي چه اجزايي است؟

2- در درون چه مجموعه اي قرار گرفته است؟

3- مجموعه اي كه در آن قرار گرفته داراي چه شرايطي است؟

در ايران اولين روابط عمومي در شركت نفت توسط دكتر نطقي پايه گذاري شد و اولين آگهي تجارتي در دوره ناصرالدين شاه به صورت كاغذ ديواري كه روي آن روبان تصوير شده بود تهيه شد.

در يك نظام،روابط عمومي بايد خصلت پاره سيستم سازگار داشته باشد، سيستم سازگار يعني:

1- انطباق دهنده باشد.

2- سازگار باشد به علائم هشداردهنده

درايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي روابط عمومي وارد دوره جديدي از كار شد. همزمان با حاكم شدن ارزشهاي ديني، مذهبي و اخلاقي روابط عمومي را به سوي روابط عمومي متعهد پيش برد تا گرمايش انقلاب را حفظ و از ارزشهاي اسلام پاسداري كند.


روابط عمومي و ارتباط اثر بخش با رسانه هاي جمعي:

از يك سوي روابط عمومي مديريت ارتباط بين سازمان و مخاطب است يعني يك ارتباط دو سويه بين سازمان و مخاطبين را مهيا مي سازد. روابط عمومي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بايد در دو محور اطلاع رساني و اطلاع يابي از مخاطبان خود و در فرآيند ارتباطي بيماران و مردم نسبت به عملكرد و برنامه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي داراي مديريت موفق باشد.

در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي براي اطلاع رساني و آموزش مخاطبان نمي توان بدون بهره گيري و استفاده موثر از رسانه هاي جمعي، پيامهاي بهداشتي، فعاليتها و دستاوردها را به سطح جامعه انتقال داد. نمي توان براي آموزش و اطلاع رساني به مردم به منزل تك تك افراد مراجعه كرد و هشدارهاي بهداشتي و درماني را داد. بنابراين نيازمند ارتباط با رسانه ها هستيم كه اين رسانه ها شامل مطبوعات، راديو تلويزيون، سينما، اينترنت و روزنامه هاي الكترونيكي باشد. همچنين نبايد از رسانه هاي سنتي غافل شد مثل مساجد، مراكز آموزش و پرورش، سربازخانه ها و تريبونهاي نماز جمعه، نمايشگاهها و غيره.

روابط عمومي و رسانه ها با كمك همديگر مي توانند فرآيند اطلاع رساني در جامعه را تكميل و شفاف تر نمايند.
 
 شرح وظايف :
 

1 انعكاس اخبار رويدادهاي مهم حوزه فعاليت به روابط عمومي دانشگاه به منظور انعكاس در رسانه­هاي جمعي و اطلاع رساني به مسؤولان

2 انجام تمهيدات لازم جهت مصاحبه مسؤولين حوزه فعاليت با رسانه­هاي جمعي از طريق روابط عمومي دانشگاه

3 تهيه عكس اسلايد و فيلم از فعاليتهاي حوزه مربوطه و ايجاد آرشيو سمعي و بصري

4 مشاركت و همكاري در برگزاري سيمنارها، كنفرانسها و نمايشگاه در حوزه فعاليت

5 همكاري و نظارت بر فضاسازي تبليغاتي در حوزه فعاليت

6 مشاركت و همكاري در برگزاري جلسات پرسش و پاسخ مسؤولان با كاركنان و مردم در حوزه فعاليت

7 فراهم كردن امكانات لازم جهت راهنمايي ارباب رجوع و نظارت بر واحدهاي راهنماي مراجعان

8 شركت در جلسات و شوراهاي درون سازماني جهت اطلاع رساني

9 تهيه و تدوين گزارش عملكرد حوزه فعاليت و ارسال آن به روابط عمومي دانشگاه

10 جمع­آوري، تهيه و ارسال كليه اطلاعات حوزه فعاليت به روابط عمومي دانشگاه جهت اطلاع رساني به هنگام

11 ارتباط مستمر و اجراء دستورالعملهاي ابلاغ شده از روابط عمومي شبكه‌ها به دانشگاه

12 انجام پيگيري ساير امور محوله از سوي مافوق
 
 
تاریخ به روز رسانی:
1397/12/21
تعداد بازدید:
550
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal