EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ خرداد
توصيه ها و تاكيدات تغذيه اي در ايام نوروز
توصيه ها و تاكيدات تغذيه اي در ايام نوروز توصيه ها و تاكيدات تغذيه اي در ايام نوروز به نقل از رئيس گروه بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشتي

 بنا به گزارش روابط عمومي  به نقل از اصغري رييس گروه تغديه جامعه  معاونت بهداشتي

درديد و بازديد هاي نوروزي براي حفظ سلامت خود به نكات تغذيه اي زير توجه كنيد:

§         از انواع شيريني هاي ساده و در اندازه كوچك كه كالري كمتري دارند در پذيرايي ها استفاده كنيد.

§         در مصرف شيريني و شكلات زياده روي نكنيد.

§         به منظور پيشگيري از اضافه وزن و چاقي، در ديد و بازديد ها بجاي شيريني هاي خامه اي و شكلاتي، ژله اي و مربايي كه حاوي مقدار زيادي كالري هستند، از انواع خشك و ساده در اندازه كوچك استفاده كنيد.

§         بجاي مصرف شيريني و شكلات در ديد و بازديد هاي نوروزي بهتر است از ميوه استفاده كنيد. ميوه ها علاوه بر ويتامين ها و املاح معدني كه براي حفظ سلامت بدن لازمند، حاوي تركيباتي بنام آنتي اكسيدان هستند كه نقش آنها در پيشگيري از بيماريهاي غير واگير از جمله ديابت، بيماريهاي قلبي عروقي و سرطان ها شناخته شده است.

§         ميوه هاي ريز و درشت داراي مواد مغذي يكسان هستند، نيازي نيست حتما ميوه هاي درشت كه معمولا گرانتر هستند را بخريد.

§         براي صرف چاي، بجاي قند از كشمش، توت خشك(4-3عدد) و يا خرما (يك عدد نه بيشتر) استفاده كنيد.

§         در مصرف آجيل زياده روي نكنيدانواع مغزها و تخمه ها حاوي مقادير زيادي چربي هستند.بطوري كه هر 100 گرم آنها حاوي 500 تا 600 كالري است كه معادل ميزان كالري دو كفگير برنج است.

§         آجيل لزوما پسته و بادام و... نيست. از انواع تنقلات سنتي مثل گندم پفكي و بوداده، شاهدانه، كنجد، آجيل سويا، نخودچي و كشمش، عدس و ماش بوداده، برنجك و مغز تخمه ها و انواع برگه ها كه يك آجيل سنتي ارزانتر و داراي ارزش غذايي بالاهستند استفاده كنيد.

§         از آجيل هاي بدون نمك و يا كم نمك استفاده كنيد. آجيل هاي شور با داشتن مقادير زياد نمك، زمينه را براي فشارخون بالا فراهم مي كنند.

§         در ميهماني هاي نوروزي، در وعده نهار و شام، براي جلوگيري از دريافت زياد كالري كه با مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده وارد بدن مي شود، سعي كنيد نيمي از بشقاب خود را با سالاد و سبزي پر كنيد.

§         مصرف سالاد و سبزي بدليل داشتن فيبر، جذب چربي ها و مواد قندي را كاهش داده و بدين ترتيب از چاقي جلوگيري مي كند.

§         نوشيدن نوشابه (حتي انواع كم كالري) و آبميوه هاي صنعتي را كه حاوي قند افزوده هستند، به حداقل رسانده و از آب ساده و يا دوغ هاي كم نمك و بدون گاز و شربت هاي سنتي كم شيرين استفاده كنيد.

§         بعضي ها فكر مي كنند بجاي شام اگر ميوه بخورند چاق نمي شوند. دقت كنيد كه مصرف زياد ميوه هم موجب اضافه وزن مي شود. روزانه حداقل 2 عدد ميوه و حداكثر 4 عدد ميوه با اندازه متوسط كافي است.

 

در تهيه غذا با بكار بردن توصيه هاي زير مي توانيد يك غذاي سالم و داراي ارزش غذايي و ارزانتر براي خود و ميهمانان تهيه كنيد:

§         سويا جايگزين خوبي براي گوشت است. مي توان در تهيه غذاها از سويا بجاي گوشت و يا مخلوط با گوشت استفاده كرد.

§         حبوبات منبع خوب پرو تئين و جايگزين مناسب گوشت است. غذاهايي مثل عدس پلو، لوبيا پلو و ...نياز به افزودن گوشت ندارند. تركيب برنج و انواع حبوبات از نظر ارزش پرو تئيني مانند گوشت است.

§         مصرف روزانه حبوبات همراه با غلات علاوه بر تامين پرو تئين، ريز مغذي هاي مورد نياز بدن را تامين مي كند. ضمن اينكه با داشتن فيبر از اضافه وزن و چاقي نيز پيشگيري مي كند.

§         غذا را به اندازه تهيه كنيد. باقيمانده آنرا در فريزر براي مصارف بعدي نگهداريد و از دور ريز غذا جدا خودداري كنيد.

در سفرهاي نوروزي به نكات تغذيه اي زير توجه داشته باشيد:

§         تا حد امكان غذا را شخصا آماده كرده و از مصرف مواد غذايي در رستوران و غذاخوري هاي نامطمئن و يا خريد مواد غذايي از دستفروشان خودداري كنيد.

§         غذايي كه براي بين راه تهيه مي كنيد نبايد آبكي باشد. غذاهاي آبكي مثل انواع خورش ها سريعتر فاسد مي شوند چون ميكروبها و باكتريها در فضاي مايع، محيط مناسبتري براي رشد و تكثير دارند.

§         غذاهاي خشك همراه با سبزيجات تازه كه خوب شسته شده اند غذاهاي مناسبي براي سفرند.

§         در طول سفر از مصرف پنير، سرشير و خامه اي كه پاستوريزه شده نيست خودداري كنيد. مصرف محصولات لبني پاستوريزه نشده خطر ابتلا به بيماري تب مالت را به همراه دارد.

§         مصرف سس مايونز و ساير سس هاي چرب از نظر تغذيه اي بطور كلي توصيه نمي شوند. مخصوصا در طول سفر از مصرف سس مايونز و يا سس هاي خامه اي جدا خودداري كنيد. مي توانيد با مخلوط ماست، آبليمو، كمي نمك و فلفل و در صورت امكان كمي روغن زيتون يك سس سالم براي سالاد تهيه كنيد.

§         غذاهايي را در رستوران سفارش دهيد كه ادويه و چاشني زياد نداشته باشند. گاهي ممكن است در رستوران ها به غذاهاي كهنه و مانده مقدار زيادي سس و چاشني اضافه كنند تا تغيير رنگ و طعم نامطبوع ناشي از فساد غذا مشخص نشود.

§         در رستوران حتما همراه با غذايي كه ميل مي كنيد از ماست( كم چرب و پاستوريزه)، ليموترش و يا آب ليمو استفاده كنيد. با مصرف اينها دستگاه گوارش اسيدي مي شود و درنتيجه، از رشد و تكثير ميكروبها در دستگاه گوارش و در نتيجه مسموميت غذايي جلوگيري مي شود.

§         مصرف انواع دسرهاي خامه اي در طول سفر توصيه نمي شود چون ممكن است با شير و خامه پاستوريزه نشده تهيه شده باشد و يا اينكه به علت كهنگي فاسد شده باشد.

§         اگر مايل به مصرف بستني هستيد، حتما از نوع پاستوريزه شده و كم چرب آن استفاده كنيد.

§         از خريد و مصرف نوشيدني هاي محلي مثل آب زرشك، آب آلبالو و ....و همچنين لواشك، تمبر هندي، آلوچه و ... در صورتي كه بسته بندي نشده و كد بهداشتي و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند، خودداري كنيد. انواع آلودگي هاي ميكروبي و انگلي با خوردن اين نوع مواد غذايي غير بهداشتي ممكن است به بدن منتقل شود.

§         براي جلوگيري از كم آبي و يبوست مقادير مناسبي آب ( ترجيحا آب معدني) همراه داشته باشيد. به همراه داشتن ميوه ها و سبزي هايي مانند هويج، گوجه فرنگي، خيار و كاهو در طول مسافرت به تامين آب، املاح و ويتامين هاي مورد نياز بدن كمك مي كند. قبل از سفر در خانه آنها را خوب بشوييد و در ظرف هاي مناسب دربسته با خودتان ببريد.

§         از مصرف سالاد( بويژه سالاد هايي كه در آنها كاهو بكار رفته است) و غذاهاي دريايي كه در غذاخوري هاي بين راهي تهيه شده اند خودداري كنيد.

§         در صورتي كه سالاد را شخصا درست مي كنيد حتما آن را قبلا ضدعفوني، انگل زدايي و كاملا پاكيزه نماييد.

§         گوشت، مرغ، ماهي و تخم مرغ خام را فقط از مراكز مجازي كه زير نظر سازمان دامپزشكي كشور هستند تهيه كنيد.

§         آب را فقط از منابع مطمئن تهيه كرده و يا از آبهاي بطري شده استفاده كنيد.

§         يخ را از مراكز مطمئن تهيه نموده و از مصرف يخ هايي كه در شرايط غير بهداشتي و روي زمين نگهداري يا خرد مي شوند خودداري كنيد.

§         از مصرف آب هاي سطحي، چشمه ها و درياچه ها خودداري كنيد.

§         در هنگام خريد مواد غذايي به تاريخ استفاده و نحوه نگهداري آن كه بر روي برچسب بسته بندي غذا نوشته شده دقت كنيد.

§         به نشانگر هاي رنگي تغذيه اي كه روي محصولات غذايي درج شده دقت كنيد. رنگ قرمز نشان دهنده مقدار زياد قند، نمك و يا چربي در محصول است. كه عامل خطر بروز چاقي، ديابت، چربي و فشارخون بالاست.

§         براي حمل گوشت، مرغ و ماهي حتما از يخدان استفاده كنيد و دقت كنيد مواد غذايي خام با پخته تماس نداشته باشد.

§         در هنگام سفر غذا بايد آخرين وسيله اي باشد كه مي خواهيد همراه ببريد و تا لحظه قبل از حركت بايد در يخچال نگهداري شود.

§         توصيه مي شود بجاي استفاده از نوشابه هاي گازدار از نوشيدني هاي طبيعي پاستوريزه و كم نمك چون دوغ كم نمك و بدون گاز استفاده كنيد.

 

منبع: معاونت بهداشتي تعداد بازدید: 82 تاریخ درج: 1397/12/28
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي،بيرجند،خيابان 15 خرداد، حد فاصل خيابان مدرس و توحيد، جنب اداره كل بيمه سلامت استان، معاونت بهداشتي و مركز بهداشت استان
تلفن: 32395400-056     دورنگار: 32445672-056   كدپستي: 9717833167     E-mail: hlt[@]bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal