EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۸ آذر
با كاهش مصرف چربي وروغن از بيماري هاي قلبي –عروقي پيشگيري كنيم؟
با كاهش مصرف چربي وروغن از بيماري هاي قلبي –عروقي پيشگيري كنيم؟

 بيماري هاي قلبي عروقي يكي از دلايل اصلي مرگ و مير در دنيا است. 40 درصد از مرگ و ميرها در كشورهاي پيشرفته و 25% در كشورهاي در حال توسعه ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي است. در كشور ما نيز بيماري هاي قلبي عروقي يكي از شايع ترين علل مرگ و مير است  .

عوامل زيادي در بروز بيماري هاي قلبي عروقي موثرند كه از مهم ترين آن ها مي توان اختلال در چربي هاي خون، فشار خون بالا، چاقي، كم تحركي، استرس، فشارهاي روحي، رواني، استعمال دخانيات، رژيم غذايي نامناسب ومصرف زياد روغن وچربي را نام برد.

مصرف زياد روغن و چربي دربرنامه غذايي روزانه علاوه براينكه خطر بروز بيماريهاي قلبي-عروقي را افزايش مي دهد با افزايش دريافت كالري كه در بدن بصورت چربي ذخيره مي شود ، درنهايت اضافه وزن وچاقي را بدنبال دارد. ااضافه وزن و چاقي زمينه را براي ابتلا به ساير بيماري هاي غيرواگير از جمله ديابت و انواع سرطان ها ا فراهم مي شود

 

 كاهش مصرف روغن وچربي واستفاده درست از روغن ها نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به اين بيماريها دارد.

با رعايت نكات زير درمصرف چربي وروغن مي توانيد از ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري كنيد :

 

 

 

1-      مصرف غذا هاي چرب وسرخ شده را كه حاوي مقدارزيادي روغن هستند مصرف نكنيد . بجاي سرخ كردن غذا بهتر است آن را بصورت آب پز ، تنوري ، بخارپز ويا كبابي مصرف شوند ويا در صورت تمايل به سرخ كردن ، به تفت دادن ان با مقدار كم روغن ودر زمان كوتاه اكتفا شود. حتما از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده شود.

2-        شير و ماست كم چرب ( كمتر از 5/2 درصد چربي) را جايگزين انواع پر چرب آن كنيد. شير وماست پرچرب داراي مقادير زيادي اسيد هاي چرب اشباع است كه تنگي وانسداد عروق ودرنهايت سكته قلبي را بدنبالد داردو ضمن اينكه بدليل بالابودن ميزان كالري آن موجب اضافه وزن وچاقي نيز مي شود.

3-             ازكره ، سرشير و خامه كمتر استفاده كنيد. اين موادغذايي حاوي مقادير زيادي چربي حيواني هستند و مي توانند موجب اضافه وزن وچاقي و هم چنين افزايش كلسترول خون بشوند.   

4-             بجاي گوشت هاي پر چرب از گوشتهاي كم چرب استفاده كنيدوچربي قابل رويت گوشت را قبل از پخت تا آنجا كه ممكن است جدا كنيد. قبل از طبخ مرغ نيز پوست آنرا جدا كنيد.

5-        مصرف روغن را به حداقل برسانيد و غذاها را با روغن كم بپزيد. مصرف زياده از حد روغن باعث بروز اضافه وزن و چاقي شده و امكان افزايش كلسترول بد (LDL)، افزايش فشارخون و در نتيجه خطر ابتلا به امراض قلبي عروقي را فراهم مي آورد. حداكثر 30-25% انرژي دريافتي روزانه بايد از چربي ها تامين شود.

6-       روغن زيتون از منابع خوب روغن و حاوي اسيد اولئيك فراوان دارند كه مصرف متعادل آن با تاثير بر كاهش كلسترول خون براي سلامت قلب و عروق مفيد است. مصرف روغن زيتون براي مصارف مختلف پخت مناسب است ولي همانند ساير روغن هاي مايع به حرارت بالا حساس است. مصرف روغن زيتون به عنوان جايگزين سس هاي سالاد توصيه مي شود      .

 

7-    روغن نباتي جامد را حذف كنيد وبجاي آن از انواع روغن مايع از جمله كلزا ، آفتابگردان ، ذرت ، روغن زيتون و روغن كنجد استفاده كنيد.

8       غذاهاي آماده مثل پيتزا ، سوسيس ،كالبلس ، همبرگر ،غذاهاي سرخ كرده (سيب زميني سرخ كرده ،چيپس و ...) حاوي مقادير زيادي چربي هسنتد. مصرف اين نوع غذاها را به حداقل برسانيد.

9-         از شيريني هاي خامه ايي ، سس هاي چرب مثل سس مايونز كمتر استفاده كنيد. بجاي ان مي توانيد با مخلوط كردن ماست كم چربي ، آبليمو ،سركه ويا آب نارنج ،كمي نمك وفلفل وسبزي هاي معطر وروغن زيتون يك سس سالاد سالم درمنزل تهيه ومصرف كنيد.

منبع: معاونت بهداشتي تعداد بازدید: 44 تاریخ درج: 1397/07/11
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي،بيرجند،خيابان 15 خرداد، حد فاصل خيابان مدرس و توحيد، جنب اداره كل بيمه سلامت استان، معاونت بهداشتي و مركز بهداشت استان
تلفن: 32395400-056     دورنگار: 32445672-056   كدپستي: 9717833167     E-mail: hlt[@]bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal