دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند
۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير
توصيه هاي تغذيه اي متخصص طب سنتي دانشگاه براي روزه داران
متخصص طب سنتي دانشگاه با بيان اينكه از پرخوري و خوردن غذاي چرب و سرخ كردني و سنگين(آش رشته غليظ ، سوپ غليظ رشته دار، ماكاروني، كله پاچه، كتلت ها و حليم) در وعده سحري خودداري شود گفت: مصرف سبزيجات پخته در سحر توصيه ميشود.
 
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، دكتر غلامرضا حقيقي در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني خبري روابط عمومي دانشگاه درباره تغذيه درماه مبارك رمضان گفت: سعي كنيد حداقل از يك ساعت قبل از اذان صبح بيدار شويد و خود را براي خوردن سحري آماده كنيد
وي با بيان اينكه ميل نمودن مايعات ولرم يا چاي كمرنگ قبل از خوردن سحري (با فاصله حداقل 15 دقيقه) بلا مانع است خاطرنشان كرد: غذاي سحري را با آرامش ميل كنيدو خوب بجويد. قبل از احساس سيري دست از غذا خوردن بكشيد.
مسئول راه اندازي دانشكده طب سنتي در دانشگاه با بيان اينكه از پرخوري و خوردن غذاي چرب و سرخ كردني و سنگين(آش رشته غليظ ، سوپ غليظ رشته دار، ماكاروني، كله پاچه، كتلت ها و حليم) در وعده سحري خودداري شود گفت: مصرف سبزيجات پخته در سحر توصيه ميشود.
دكتر حقيقي با اظهار اينكه از آشاميدن نوشابه هاي گازدار و مايعات سرد  در سحري خودداري كنيد افزود: اگر مزاج رطوبت و سردي داريد از مصرف ماست و دوغ در وعده سحر خودداري كنيد. مصرف همراه با غذاي ماست و دوغ بطور كلي توصيه نمي شود.
وي تصريح كرد: تا حداقل دو ساعت پس از ميل نمودن سحري نخوابيد. اگر چه توصيه موكد اينست كه پس از نماز صبح نخوابيد.
عضو هيئت علمي دانشگاه همچنين با اشاره به آداب تعذيه براي افطاري ماه مبارك رمضان گفت: افطار خود را با آب جوشيده ولرم شده همراه با خرما يا شيرين شده با كمي عسل، يا انجير، يا توت خشك، يا كشمش باز كنيد.
دكتر حقيقي با بيان اينكه در نوشيدن مايعات زمان افطار زياده روي نكنيد و جرعه جرعه بنوشيد گفت: مي توانيد مقدار كمي نان با پنير و گردو و سبزي ، شيره انگور، يا همراه با كمي سوپ رقيق بدون رشته يا آش رقيق بدون رشته، يا شير برنج يا فرني ميل كنيد.
وي افزود: در صورت گرسنگي، حدود يك ساعت بعد وعده شام را ميل نماييد. شام را در آرامش ميل كنيد و لقمه هاي غذا را خوب بجوييد. از مصرف غذاهاي سنگين، پرخوري، آشاميدن آب به همراه غذا، غذاي چرب و سرخ كردني، نوشابه جات پرهيز كنيد. از مصرف چاي و ميوه همراه و تا حداقل دو ساعت پس از صرف شام نيز خودداري نماييد.
متخصص طب سنتي با بيان اينكه به همراه غذا از سبزيجات يا سالاد بدون سس استفاده نماييد گفت: تا حداقل دو ساعت پس از غذا نخوابيد.
دكتر حقيقي با تاكيد بر اينكه در فاصله بين شام تا سحري از مصرف ميوه جات غافل نشويد افزود: . ميوه ها قبل از مصرف، از محيط يخچال خارج ،تا هم دماي اتاق گردند. ميوه جاتي كه خاصيت ادرار آوري دارند مثل هندوانه ميتوانند موجب از دست دادن آب بدن و تشنگي بيشتر در طول روز شوند.
وي تصريح كرد: كاهو و سكنجبين از موادي است كه موجب كاهش تشنگي در طول روز ميشود. مصرف تخم خرفه خيسانده شده در دوغ كه به يك ليوان عرق كاسني شاتره اضافه شود براي آنهايي كه در طول روز زياد تشنه ميشوند مناسب است.
استاديار دانشگاه با بيان اينكه استفاده از دمنوش هايي كه گرماي كمي دارند نظير بابونه، به ليمو، بهار نارنج در فاصله بين افطار تا سحر بلامانع است افزود: در فاصله ي بين افطار تا سحر ميتوان از خيسانده هاي تخم شربتي يا خاكشير، عرق كاسني شاتره، شربت انار، استفاده كرد.
دكتر حقيقي در ادامه توصيه هايي عمومي به روزه داران داشت و با اظهار اينكه در طول روز ورزشهاي عمومي سبك بلامانع است گفت: از انجام كارهاي سخت و طاغت فرسا علي الخصوص در محيط هاي گرم و در معرض مستقيم نور خورشيد خودداري شود.
وي با بيان اينكه . خواب 1 تا 2 ساعته در طول روز موجب تجديد قوا مي شود تاكيد كرد: پس وقت خود را باخوابيدن زياد هدر ندهيد و با آرامش به امور روزمره خود بپردازيد.
متخصص طب سنتي دانشگاه  خاطرنشان كرد: سعي كنيد خشمگين نشده و در هر حال آرامش خود را حفظ كنيد
وي در خصوص روزه زنان شيرده نيز اظهار داشت: خانم هاي شيرده  تا زماني كه از شير خود به تنهايي، شير خوار خود را تغذيه ميكنند علي الخصوص گروهي كه توان جسمي كمي دارند از گرفتن روزه خودداري كنند.
مشاهده اين خبر در وبدا(پايگاه خبري - اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي)/اينجا كليك نماييد.
 
منبع:
وبدا-روابط عمومي دانشگاه
تعداد بازدید:
898
تاریخ:
1398/03/05
Powered by DorsaPortal